Comfort

Köpvillkor

Dessa allmänna köpvillkor gäller för köp på webbplatsen http://www.comfort.se samt dess undersidor och eller subdomäner.

Bolags- och kontaktinformation

Comfort e-handel drivs av;

Comfort E-handel Sverige AB
Elementvägen 8
702 27 ÖREBRO
ORG NR; 556020-7036

E-post: kundtjanst@comfort.se
Telefon: 08-557 615 00

Comfort E-handel Sverige AB är en del av Comfort-kedjan AB.

Köp på comfort.se

Försäljning sker endast till myndig person över 18 år.

När du lagt din beställning träffas avtal om köp mellan dig och comfort.se. En bekräftelse skickas till den e-postadress som du har angivit vid beställningen. Om bekräftelsen skulle avvika från din beställning ber vi dig att så snart som möjligt ta kontakt med kundtjänst.

Vi reserverar oss för bild- och skrivfel, felaktiga priser och tekniska problem. Vid eventuell felinformation har du rätt att häva ditt köp, med hänvisning till konsumentköplagen. Vi reserverar oss också för förseningar och slutförsäljning.

Pris och betalning

Alla priser är angivna i svenska kronor och inklusive moms, där ej annat anges. På din orderbekräftelse syns totalbelopp, moms samt eventuella avdrag för ROT och eller rabatter.

Det pris som anges vid köptillfället gäller. Köp som genomförs på comfort.se sker via vår säkra betalpartner Klarna. Mer information om villkoren för köp får du via Klarna;

https://www.klarna.com/se/villkor

Leveransvillkor

Hämta i butik

Vid beställning av produkt utan installation hämtas de beställda produkterna hos ditt valda Comfortföretag. När produkten finns i lager aviserar Comfortföretaget detta via e-post, normal ledtid är cirka 5 arbetsdagar. Din beställda produkt finns reserverad i butik i maximalt 30 dagar. För ej avhämtade paket debiterar vi dig 300 kr för uppkomna administrations- och omkostnader. Tänk därför på att alltid, i god tid, meddela oss om du inte kan hämta en produkt.

Installerat & klart

När du beställer Installerat & Klart från Comfort kan du känna dig trygg med att en utbildad fackman utför arbetet. Ett av våra Comfortföretag levererar produkten hem till dig på avtalad tid samt installerar den och forslar bort din gamla produkt. Installation sker på befintligt uttag/koppling. Tänk på att kontrollera att produkten går att bära in/kommer igenom eventuella dörröppningar och passager.

Vid kombinationsbeställning av både produkt för avhämtning och produkt med installation är det normala förfarandet att samtliga produkter levereras hem till dig vid installationstillfället, såvida du inte personligen vill hämta ut produkten utan installation på egen hand. Detta avtalas med valt Comfortföretag.

Följande ingår i Installerat & Klart-tjänsten:

  • Eventuell gammal produkt kopplas bort/demonteras
  • Inbärning av ny produkt till anvisad plats i direkt anslutning till el, vatten och avlopp (om produkten kräver det)
  • Produkten avemballeras
  • Montering enligt bruksanvisning
  • Funktionstest
  • Bortforsling av emballage
  • Bortforsling av den gamla produkten för återvinning

 

För våra Installerat & Klart-priser gäller följande villkor;

  • att ROT-avdrag medges
  • att det finns fungerande vattenavstängning i rummet där installationen ska göras eller i närliggande utrymme
  • att det inte krävs ombyggnad av väggar och tak
  • att vattenledningsrör, avloppsrör eller annat befintligt material inte behöver dras om, bytas eller kapas – att inga oförutsedda arbeten krävs

Observera att elinstallation inte ingår.

Produktspecifika villkor för Installerat & Klart

WC-stol
Vid byte av toalett ska den gamla wc-stolen vara golvstående och ha golvavlopp med 8 cm fritt från centrum på golvavloppet till rör eller vägg.

Blandare
Vid byte av blandare ska den befintliga köks- eller tvättställsblandaren vara av ”etthålstyp”.

Observera att vid montering av ny köksblandare ska installation ske enligt Säker Vatten (2016:1) 3.7. ”I eller under diskbänkskåp samt under diskmaskin, kyl, frys och andra vattenanslutna apparater, ska det finnas ett tätt ytskikt anordnat så att utläckande vatten enkelt kan upptäckas. Ytskiktet ska tätas vid golvgenomföringar och vara uppvikt mot angränsade byggdelar.”

Vid byte av duschblandare ska den befintliga duschblandaren ha svensk standard med c/c 160 mm eller 150 mm.

Vattenutkastare
Gäller skifte av befintlig utkastare. Produkten fungerar inte vid väggtjocklek överstigande 300 mm.

Duschvägg
Väggen måste vara rak och får inte ha några utanpåliggande rör.

Möbler 
Vid upp och/eller nedmontering av spegel med elinstallation tillkommer kostnad för elektriker.

Badkar 
Priset gäller ej om golvbrunn måste flyttas.

Vattenfelsbrytare
Installationen gäller på befintliga rör med anpassad diameter. Det måste finns tillgänglig vattenavstängning. Eventuell kostnad för elinstallation tillkommer.

Ångerrätt och returvillkor

Vi följer distanshandelslagen vilket innebär att du alltid har rätt att ångra ditt köp, utan att ange något skäl, inom 14 dagar från det att du har tagit emot varan. Du står själv för returkostnaden.

Vill du ångra ditt köp måste du meddela oss detta via mail till kundtjanst@comfort.se. Meddelandet måste klart och tydligt ange vilket köp det rör sig om, ange ordernummer och produkt, och att du ångrar köpet. Vi ber dig notera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans.

Om du ångrar ditt köp måste du returnera produkten till det Comfortföretag som du har hämtat produkten hos. Du måste returnera produkten utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. För att du ska hinna fullfölja din ångerrätt i tid räcker det med att du returnerar produkten innan ångerfristen gått ut. Produkten bör skickas tillbaka med originalemballage och eventuella transportsäkringar. Produkten som returneras ska vara komplett, vilket innebär att alla delar, tillbehör, bruksanvisningar m.m. ska återsändas till oss.

Du får självklart titta på och undersöka produkten. Tänk då på att hantera produkten varsamt och endast i den utsträckning som är nödvändig för att fastställa produktens art, egenskaper och funktion. En vägledning är att du får hantera produkten som du skulle ha gjort i en butik. Om du hanterat produkten utöver vad som är tillåtet eller om någon del av produkten saknas är du ansvarig för produktens minskade värde och vi förbehåller oss rätten att vid återbetalningen göra avdrag för värdeminskningen.

Vissa av våra varor är för skrymmande för att återsända med postpaket, exempelvis värmepumpar. Kontakta det Comfortföretag som du har haft kontakt med för returleverans. Vänligen notera att det är du som kund som står risken för att varan skadas eller försvinner under returfrakten så vi ber dig överväga om varan bör försäkras samt se till att den är väl emballerad. Du står själv för kostnaden av returfrakten.

Om du vill kan du använda Konsumentverkets returmall.

Undantag från ångerrätten

Ångerrätten gäller inte produkter som är specialanpassade efter din beställning, t ex duschväggar i mått andra än standardmått. Ångerrätten gäller ej tjänster, t ex installationer, som redan utförts och fullgjorts innan ångerfristen löpt ut. Ångerrätten gäller inte heller för varor med bruten plombering som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl, t.ex. vissa personvårdsprodukter.

Återbetalning

Om du ångrar ditt köp kommer Klarna att betala tillbaka beloppet du betalat till oss. Om du ångrar köp av en del av de varor du beställt kommer vi att betala tillbaka värdet av varan och eventuella kostnader som är hänförliga till den/de specifika varorna. Vi kommer dock inte att återbetala kostnader för köpet i allmänhet, t ex kostnaden för frakt. Om du ångrar köpet av en vara som är en del av ett paketerbjudande återbetalas det belopp som återstår när köpeskillingen minskas med övriga varors ordinarie pris.

Om du bett att en tjänst, exempelvis installation, ska börja utföras innan ångerfristen löpt ut förbehåller vi oss rätten att ta betalt för eventuellt arbete som hunnit utföras före det att du meddelar oss att du ångrar köpet.

Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål, senast 14 dagar från den dag då vi fick ditt meddelande om att du ångrat köpet. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först. Beroende på vilken betalningsmetod du använt kommer vi att kreditera din faktura eller återbetala pengarna till det kort från vilket betalningen drogs vid köpet. Återbetalningen kommer inte att kosta dig något.

Reklamation

Om din vara skulle vara felaktig eller om det uppstått fel vid i leveransen kan du ha rätt reklamera ditt köp. Du kan då ha rätt att kräva avhjälpande, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller ha rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka. Du kan dessutom ha rätt att kräva skadestånd. Om du anser att en vara är felaktig ska du skicka ett meddelande kundtjanst@comfort.se där du beskriver felet. I meddelandet måste vi även få information om ordernummer och orderdatum.

Tänk på att du måste skicka meddelandet inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. Meddelande som skickas inom två månader efter det att du märkt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. Du måste senast reklamera felet inom tre år från det att du har tagit emot varan. När du reklamerar en produkt utgår vi från din beskrivning av felet, varför det är viktigt att den är så utförlig som möjligt. Om produkten visar sig vara felfri eller att skadan uppstått p g a yttre åverkan, debiterar vi dig en felsökningsavgift samt eventuell kostnad för frakt.

Vid giltig reklamation står vi för alla dina kostnader, t ex returfrakt, i anledning av reklamationen. Bifoga en kopia på kvittot för returfrakten i ditt e-postmeddelande eller brev för en så snabb hantering som möjligt.

Kundtjänst

För att få svar på dina frågor kring produkter, leverans- och fraktvillkor, för att ångra eller reklamera ett köp eller för att framföra klagomål eller andra synpunkter så är du välkommen att höra av dig till vår kundtjänst på mailadressen kundtjanst@comfort.se.

Frågor som berör Comfortföretaget

Tvister

Vi strävar efter att samtliga kunder ska vara nöjda. Vi försöker alltid att i första hand komma överens med dig om en lösning för det fall någonting blivit fel. Kontakta därför gärna din valda Comfort-handlare om du inte är nöjd.

Om en tvist uppstår som vi inte kan lösa tillsammans kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden. Vi medverkar vid eventuella förfaranden i Allmänna Reklamationsnämnden och följer deras rekommendationer.

Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
http://www.arn.se